0

Ljuvliga tekakor

Tekakor är kanske inte det som man vanligtvis brukar baka. Men jag skulle verkligen rekommendera dig att göra det. Här kommer ett riktigt bra recept på mjuka och saftiga tekakor. Ett lättbakat och gott bröd som passar lika bra till frukost som till en mysig afternoon tea en regnig eftermiddag.

Blir 20 st tekakor
ca 1 tim och 45 min

Du behöver:
50 gram jäst
5 dl mjölk
3 msk ljus sirap
1 äggula
11-12 dl vetemjöl
100 gram smör eller margarin
1 tsk salt

....GÖR SÅ HÄR....

1. Smula ner jästen i en bunke (fördel om du använder en hushållsassistent)
2. Värm mjölken till 37 grader.
3. Rör ut jästen med mjölken.
4. Tillsätt sirap, salt, äggula och nästan allt mjölet.
5. Klicka i smöret och arbeta degen kraftigt i 5 min.
6. Täck degen med bakduk och låt jäsa i 45 min.
7. Ta upp degen och knåda den på ett mjölat bakbord.
8. Dela degen i 20 lika stora bitar och forma bitarna till bullar.
9. Kavla eller platta ut till runda kakor.
10. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och nagga kakorna med en gaffel.
11. Täck över kakorna med en bakduk och låt jäsa i 35-40 min.
12. Sätt ugnen på 250 grader.
13 Grädda kakorna i mitten av ugnen ca 6-8 min tills de börjar få färg.
14. Låt tekakorna svalna under bakduk.

Servera tekakorna med något gott pålägg t ex ost och marmelad. Tekakorna passar även perfekt som bröd till din hemgjorda hamburgare.

Tekakorna smakar bäst nybakade men går utmärkt att frysa. Hållbarhet i frys ca 6 månader.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar