0

Laxbiffar med potatisklyftor och romsås

Då var det dags för ett fiskrecept till! Dessa laxbiffar har en fantastisk god smak och romsåsen gör sig väldigt bra till. Denna gång använde jag mig av svart caviar i romsåsen, mest för att det var det enda jag hade hemma. Självklart går det lika bra med röd caviar, välj själv efter tycke och smak.

4 personer
ca 45 min

Du behöver:

Laxbiffar:
5 laxfiléer (ca 600 gram)
1 finhackad schalottenlök
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 äggulor
1 pkt frusen dill (35 gram)
2 msk potatismjöl
1 dl vispgrädde
smör eller margarin till stekning

Potatisklyftor:
6-7 potatisar
smör eller margarin
salt efter smak

Romsås:
ca 2 dl crème fraiche
1 burk svart eller röd caviar (75 gram)
½ finhackad rödlök

....GÖR SÅ HÄR....

Potatisklyftor
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skala och dela potatisen i klyftor.
3. Stek dem lätt i en stekpanna med lite smör tills de fått lite färg och stjälp sedan över dem i en braspanna klädd med bakplåtspapper (detta för att slippa att potatisen fastnar).
4. Ställ in potatisen i ugnen och rosta dem i 25-30 min.
5. Salta strax innan servering.

Laxbiffar
Gör så här:
1. Finhacka schalottenlöken och lägg i en skål.
2. Hacka laxfiléerna med en kniv och tillsätt det i skålen.
3. Tillsätt salt, nymalen svartpeppar, äggulor och dill och rör ihop allt med en elvisp (använd degkrokarna).
4. Pudra potatismjölet över smeten och häll på vispgrädden.
5. Blanda allt till en smidig färs.
6. Smält smör i en stekpanna. Klicka ut 1-1½ rågade matskedar färs till varje laxbiff och stek biffarna på medelvärme tills de fått fin färg på båda sidorna, ca 1½-2 min per sida. Lägg laxbiffarna i en ugnsform och ställ in i ugnen i ca 5-10 min på 200 grader.

Romsås
Gör så här:
1. Häll upp crème fraiche i en skål.
2. Tillsätt finhackad rödlök och svart kaviar och blanda  försiktigt.

Servera laxbiffarna med klyftpotatis, romsås och en grön sallad.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar